23. października 2017 r. we współpracy z wychowawczynią – p. Elżbietą Kowalczyk zrealizowałam lekcję na temat: „Promujemy ciekawe książki, interesujące filmy, pasjonujące spotkania z literaturą i sztuką.”

Cel: uczeń potrafi stosować metodę book-talkingu oraz rozumie wychowawczy aspekt czytania książek w różnej formie.

Pogadankę na temat czytania rozpoczęliśmy od zapoznania się z nową formą promowania książek, jaką jest book-talking. Poprosiłam uczniów, żeby powiedzieli, jakie cechy książki sprawiają, że jest ona atrakcyjna dla czytelnika. Okazuje się, że ważne jest, by była zgodna z zainteresowaniami, miała ciekawą okładkę (biogram autora nie jest ważny, raczej streszczenie fabuły) i dobrze gdyby była częścią serii. Nawiązałam także do ankiety czytelniczej wypełnianej przez rodziców uczniów, w której rodzice często nie potrafili wskazać konkretnych ulubionych autorów, tytułów książek swoich dzieci, raczej wskazywali na typ literatury (fantastyka, sensacja itp.). W związku z tym pojawił się głos w dyskusji, że rodzic darując książkę jako prezent nie trafia w gusta dziecka.

Następnie omówiliśmy, na czym polega wychowawcza rola czytania. Oprócz głosów, że czytanie wzbogaca język, jest formą relaksu, pojawiły się także opinie, że nadmierne czytanie książek powoduje, że rzadziej kontaktujemy się z ludźmi i nie mamy znajomych. Niektóre osoby wolą też czytać nie książki, lecz mniejsze formy, np. artykuły. Poprosiłam, by niektórzy zaprezentowali swą ulubioną książkę. Jako pierwsza wypowiedziała się wychowawczyni, która podzieliła się wrażeniami z książki „Trzy królowe” P. Gregory. O ulubionej książce opowiedziała nam także Karolina 🙂 Dzięki tym wystąpieniom ja jako bibliotekarz dowiedziałam się, co jest ważne dla czytelników w rozmawianiu o książkach.

Poprosiłam też klasy o odnotowanie, jakie według nich kompetencje kształtują zajęcia czytelnicze.

Dziękuję wychowawczyni i klasie za ciekawą lekcję 🙂

W trakcie zajęć zrealizowano następujące zadania z „Programu wychowawczo-profilaktycznego” szkoły:

  1. Uczeń umie wyrażać swoje poglądy i dążenia.
  2. Uczeń jest przygotowany do odbioru różnych form kultury.
  3. Uczeń sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł ksiażkowych oraz multimedialnych, swobodne wyraża swoje myśli i przeżycia.
  4. Uczeń potrafi dokonać samooceny.

Zajęcia przeprowadziła i przygotowała sprawozdanie: p. Iwona Świerszcz