15. listopada 2017 roku zrealizowałam zajęcia na temat: „Tradycje i zwyczaje Andrzejkowe”

Cel: popularyzacja tradycji Andrzejek oraz czytelnictwa z wykorzystaniem zbiorów biblioteki

Zajęcia rozpoczęliśmy krótką pogadanką na temat obecności tradycji andrzejkowych w świadomości uczniów. W odpowiednio przygotowanej sali (prezentacja z multimedialna z motywem Andrzejek przygotowana przez wychowawcę) rozwiązaliśmy krótki quiz, w którym sprawdzaliśmy swoją wiedzę na temat tej tradycji. Pan Zbigniew Miroszewski udostępnił nam książkę Hanny Szymanderskiej „Polskie tradycje świąteczne”, która jest nie tylko godnym podziwu kompendium wiedzy, ale też zawiera wyjątkowe przepisy kulinarne. Przypomnieliśmy sobie, że Andrzejki obchodzimy z 29 na 30 listopada, jak przebiegają wróżby andrzejkowe, że św. Andrzej jest patronem Szkocji i tam jest to święto państwowe oraz że wieczór 25. listopada  zwany Katarzynkami przeznaczony jest dla kawalerów. Zastanowiliśmy się także, jaki związek z patriotyzmem ma kultywowanie tradycji oraz czym różni się tradycja od zwyczajów.

Następnie uczniowie zostali podzieleni na grupy, w których rozwiązywali dwa zadania:

  1. Trudne zadanie polegające na dopasowaniu znanych literackich par do tytułu i autora książki. Okazało się, że uczniowie sprawnie dopasowali zdecydowaną większość par literackich i utworów.  W trakcie pracy korzystali ze swojej wiedzy oraz pomocy wychowawcy, książek oraz Internetu.
  2. Uczniowie otrzymali też zadanie przygotowania wróżby dla koleżanek z klasy. Mieli narysować serce i wpisać w nie imiona męskie np. z kalendarza.

W sympatycznej atmosferze uczennice wybierały losowo imiona swoich przyszłych partnerów, a wachlarz imion był imponujący: Wirgiliusz, Ambroży, Omar, Arnold, Józef, Bożydar itd.

Podsumowaniem lekcji było wybranie przez uczniów cechy z listy cech modelu absolwenta ZSM. Mieli zastanowić się, jaką umiejętność doskonalili na tej konkretnej lekcji.

Pozostaje wam życzyć udanej zabawy andrzejkowej 🙂

Dziękują wychowawcy i uczniom za ciekawą lekcję 🙂

W trakcie zajęć zrealizowano następujące zadania z „Programu wychowawczo-profilaktycznego” szkoły:

  1. Sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych, swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia.
  2. Jest przygotowany do odbioru różnych form kultury.
  3. Potrafi działać w grupie.
  4. Okazuje życzliwość i szacunek innym ludziom.

 

Zajęcia przeprowadziła oraz przygotowała sprawozdanie: p. Iwona Świerszcz