Po wielu długich i żmudnych przygotowaniach ruszyliśmy w nieznane, aby odkrywać i podbijać świat.

Sobota 07 kwietnia 2018 – Ruszamy na podbój Portugalii

Podczas 7-godzinnej podróży nasz “wesoły” autobus wypełniony był śmiechem, a chwilami nawet śpiewem.

Drugi etap naszej podróży rozpoczęliśmy na lotnisku we Wrocławiu, gdzie cierpliwie oczekiwaliśmy na nasz lot do Porto. Dla wielu z nas był to “pierwszy raz”. Mimo godzinnego opóźnienia wylecieliśmy podekscytowani a jednocześnie przerażeni, jednak lot minął nam w wesołej i przyjemnej atmosferze.

Wylądowaliśmy w Porto około północy i udaliśmy się po odbiór bagaży. Tam czekała na nas przedstawicielka Mobility Friends i po serdecznym powitaniu udaliśmy się do autokaru, który przywiózł nas do Campusu w Barcelos.
Zmęczeni 14-godzinną podróżą zasnęliśmy…

Niedziela 08 kwietnia 2018 – podbijamy Porto “Miasto Mostów”

Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od małego miasteczka Vila Nova de Gaia, gdzie pływaliśmy statkiem po rzece Douro. W godzinach południowych zaproszono nas na lunch do restauracji nad rzeką Douro.

Największą atrakcja dla naszych pełnoletnich uczestników była degustacja wina w najstarszej winiarni w Porto ESPACPO PORTO CRUZ.

Z winiarni poszliśmy na most Maria Pia, łączący Porto z Vila Nova de Gaia. Most jest jedną z najbardziej efektywnych konstrukcji genialnego inżyniera, twórcy znanego całemu światu współczesnego symbolu Paryża Gustave Eiffela.

Kolejnym punktem był najstarszy uniwersytet w Portugalii, sięgający początkami XIII wieku, a po nim stacja kolejowa w Porto oddana do użytku w 1916 roku, znana ze swych malowideł naściennych przedstawiających historię Portugalii. Znajdują się tam 4 perony i stacja metra.

Na koniec odwiedziliśmy galerię handlową, dziewczyny rozkoszowały się shoppingiem.

Poniedziałek 09 kwietnia 2018 – praktyki czas zacząć

O godzinie 7:30 po obfitym śniadanku wyjechaliśmy do The Porto Criuse Terminal – jednej z najbardziej znaczących inwestycji zrealizowanej przez ADPL – Administracao dos Portos do Douro. Terminal może przyjąć statki długości 320 metrów, 170 łodzi, a jego powierzchnia zajmuje 15000m2.
Jadąc z terminala do miejsca praktyk mieliśmy okazję zobaczyć wzburzony Ocean Atlantycki. Fale sięgały wysokości 5 metrów, dlatego też nie wypłynęliśmy w morze, ze względów bezpieczeństwa. Niestety zostaliśmy zmuszeni do oczekiwania na lepszą pogodę.
Po lunchu pojechaliśmy do centrum Barcelos na mały shopping.
Wieczorem chłopcy rozegrali mecz a dziewczynki kibicowały im.

Wtorek 10 kwietnia 2018

Rano pojechaliśmy do Vila do Conde gdzie zwiedziliśmy replikę portugalskiego statku ,  który pływał do Indii w XV . Wieczorem zorganizowano nam zajęcia artystyczne pt. „Paint your own rooster”. Kogut jest symbolem narodowym Portugalii. Początkowo grupa nie była zainteresowana malowaniem kogutków jednak jak już się zebrali prace ruszyły i wielu z nas odkryło ukryte talenty artystyczne.

Środa 11 kwietnia 2018

Dni mijają nam błyskawicznie. Po śniadaniu udaliśmy się do autokaru i pojechaliśmy do Portu w Pavoa de Varzim dp Associacao Pro Maior Seguranca Dos Homenes Do Mar . Grupa nawigatorów została   na sali konferencyjnej gdzie wzięli udział w wykładzie kapitana Jose Festosa na temat procedur bezpieczeństwa, a grupa mechaników miała zajęcia praktyczne na hali wydziału silnikowego. Po praktykach odpoczęliśmy i podzieliliśmy się. Grupa chętnych podjęła wyzwanie i poszliśmy na spacer do pobliskiego Barcelos. Zmęczeni 10 kilometrowym marszem dotarliśmy na kolację.

Czwartek 12 kwietnia 2018

Dzisiejszy dzień spędziliśmy na praktykach. Nawigatorzy uczyli się wiązać podstawowe węzły morskie.   Po powrocie integrowaliśmy się na Campusie.

Piątek 13 kwietnia 2018

Piąteczek spędziliśmy na zwiedzaniu miasta Viana do Castelo. Najpierw odwiedziliśmy muzeum w latarni morskiej,  gdzie weszliśmy po 125 schodach, aby z góry podziwiać piękny widok.  Pan kapitan wyjaśnił nam zasady działania latarni, oraz opowiedział nam związane z nią historie. Później poszliśmy zwiedzać statek-szpital Gil Navio Hospital. Wieczorem zorganizowano nam grila, a później wszyscy bawiliśmy się na międzynarodowym disco w Campusie.

_8234

Sobota 14 kwietnia 2018

Dziś wyruszyliśmy do miasta Guimaraes , gdzie zwiedziliśmy Zamek Castelo de Guimaraes w którym urodził się pierwszy król Portugalii Alfons I. Z zamku wyruszyliśmy na lunch, a później pojechaliśmy do Bragi, gdzie mieliśmy zwiedzić Sanktuarium Dobrego Jezusa z Gór, który jest drugim po Fatimie najważniejszym celem pielgrzymek z całego kraju. Niestety plan uległ zmianie z powodu wyścigu kolarskiego i zamkniętej drogi. W zamian za to pojechaliśmy do centrum handlowego Braga Park, gdzie udaliśmy się na zakupy.

Niedziela 15 kwietnia 2018

Po późniejszym śniadaniu pojechaliśmy do Ponte de Lima. Tam poszliśmy na słynny rzymski most Ponte Velha. Most łączy dwa brzegi rzeki Lima od 2000 lat przez Rzymian nazywana rzeką zapomnienia. Rzymianie wierzyli, że każdy kto przejdzie przez rzekę straci pamięć na wieki. Później przespacerowaliśmy się po lokalnym ryneczku i udaliśmy się na lunch. Po południu pojechaliśmy do Viana do Castelo i wjechaliśmy na szczyt wzgórza św. Łucji, gdzie zwiedziliśmy Kościół posiadający 26 dzwonów.  Z tarasów  rozpościerał się widok na panoramę miasta, portu i wybrzeża.

Po intensywnym tygodniu odpoczywamy …

Drugi tydzień przywitał nas słońcem i upałem. Codziennie jeździmy na praktyki. Po praktykach leżakujemy i chłodzimy się w basenie. Żeby nie było za nudno, uczyliśmy się podstaw języka portugalskiego. W czwartek 19 kwietnia 2018 roku pojechaliśmy do Barcelos na największy bazar w Portugalii, gdzie można kupić wszystko – od mebli po ubrania, jedzenie i porcelanę.

Piątek 20 kwietnia 2018
Piątek spędziliśmy w Bradze, gdzie zwiedzaliśmy miasto. Udaliśmy się do Sanktuarium Dobrego Jezusa z Gór. Każdy z nas poszedł z własną intencją. Do sanktuarium prowadzą granitowe schody uznawane za najpiękniejsze w całej Europie. Wędrówka schodami do świątyni na szczycie ma symbolizować duchową wędrówkę do nieba. Na wzgórze można także wjechać najstarszą kolejką szynowo-linową w Portugalii z 1882 roku. My oczywiście poszliśmy “schodami do nieba”.
Po południu oficjalnie zakończyliśmy praktyki. Otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa w projekcie, kogutki – symbol Portugalii oraz T-shirty z logiem Mobility Friends.
Dzień zakończyliśmy pożegnalną dyskoteką.

Sobota 21 kwietnia 2018
Sobota kończy nasz pobyt w Portugalii. Rano wyruszyliśmy do Porto, gdzie zrobiliśmy ostatnie zakupy, zjedliśmy kolację i udaliśmy się na lotnisko. Stęsknieni za domem żegnamy słoneczną Portugalię.