Temat: Emocje dnia codziennego w książce.

Cele: ·Nauczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania przeżywanych przez siebie emocji

  • Ograniczenie niekonstruktywnych sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami

Lekcja przeprowadzona w klasie była kontynuacją tematu związanego z inteligencją emocjonalną. Uczniowie uświadomili sobie, że radzenie sobie z nieprzyjemnymi uczuciami czy stresem sprowadza się często do tłumienia uczuć lub unikania trudnych sytuacji – co prowadzi do powstania stanów napięcia i chronicznego zmęczenia. Takie zachowania mogą natomiast prowadzić do bólów głowy, braku równowagi psychicznej, agresywnego wyrażania uczuć, czy w konsekwencji do nałogowych zachowań mających na celu zmniejszenie cierpienia spowodowanego przez tłumienie. Uczniowie podzielili się na grupy i przeanalizowali na określonej sytuacji stresowej sposoby radzenia sobie ze złością oraz przygnębiającymi emocjami według procedury ABCD sformułowanej przez Alberta Ellisa. Na koniec zajęć zapoznali się z książkami, które pomagają w radzeniu sobie z emocjami, skłaniają do refleksji nad swoim życiem. Są to m. in. publikacje Peale W., Schuller R. Dziękuję wychowawcy  P. B. Suder i uczniom za ciekawe zajęcia.

W trakcie zajęć zrealizowano następujące zadania z “Programu wychowawczo-profilaktycznego” szkoły:

  1. Uczeń sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych, swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia.
  2. Uczeń potrafi dokonać samooceny.
  3. Uczeń rozróżnia dobre i złe zachowania, w swoim postępowaniu kieruje się normami.
  4. Uczeń umie wyrażać swoje poglądy i dążenia.

 

Zajęcia przeprowadziła oraz sprawozdanie przygotowała Anna Raszewska.