Technik informatyk

Technik informatyk w świecie gier

Od projektanta do testera – Jakie zawody wiążą się z grami komputerowymi?

Wielu młodych ludzi marzy o tym, aby zbudować karierę na swoim hobby.

Jeśli za tymi marzeniami idą: talent, zapał i możliwość zarabiania dobrych pieniędzy, tym łatwiej z pracy zrobić powołanie. Dlatego mnóstwo nastolatków chciałoby przekuć swoją pasję do gier na intratną posadę.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie pexels-olia-danilevich-4974915-1024x682.jpg

Branża gier komputerowych – pierwsze kroki w tworzeniu gier

Oto rodzaje wykształcenia, które najbardziej ułatwią start na rynku gier komputerowych:

  • Szkoły średnie – Najlepiej sprawdzają się technika, które kształcą informatyków, grafików i programistów oraz licea ogólnokształcące z klasami o profilach informatycznych.
  • Studia kierunkowe – Wszystkie studia z zakresu informatyki, grafiki, multimediów i przemysłów kreatywnych
  • Studia pokrewne – Kierunki takie jak komunikacja społeczna, kulturoznawstwo, językoznawstwo, filologia polska lub angielska.
  • Studia specjalistyczne – Na niektórych uczelniach dostępne są specjalizacje związane m.in. z programowaniem, animacją 2D i 3D oraz projektowaniem fabuły i scenariuszy gier.
  • Kursy i szkoły policealne – Istnieją specjalne kursy na projektanta gier komputerowych, a szkoły policealne oferują dwuletnią naukę na kierunkach takich jak informatyka, programowanie czy grafika komputerowa.

Jakie są zawody na rynku gier komputerowych?

Od pomysłu, poprzez realizację, programowanie, design, fazę testów po wejście na rynek – proces tworzenia gier komputerowych jest długi, a dzięki temu jest w nim miejsce dla wielu zawodów. Oto uproszczony podział na trzy główne ścieżki kariery w „gamedevie“:

  • Tworzenie gier komputerowych: Projektant gier komputerowych, Programista, Grafik, Scenarzysta, Specjalista od dźwięku, Specjalista od efektów specjalnych, Producent, Tester
  • Wprowadzanie na rynek, marketing i dyskusje: Dyrektor Marketingu, Opiekun społeczności, Tłumacz, Dziennikarz recenzent
  • Profesjonalny gracz: Esportowiec czyli Pro-Gamer, Streamer zwany też Zagrajmerem.

1. Projektant gier – urzeczywistnia kreatywne pomysły

Do zadań projektanta gier należy rozplanowanie podstawowych mechanizmów rozgrywki i konceptu gry. Projektant odpowiada za podstawowe elementy gry, takie jak ilość poziomów i przeciwników oraz atmosferę – wszystko to ma duży wpływ na jej grywalność. Z pomysłu na grę musi opracować jej mechanizm, zasady i zarys scenariusza. Te elementy decydują o przebiegu rozgrywki.

  • Potrzebne wykształcenie: Studia lub kursy z projektowania gier, animacji 3D lub filmu i multimediów.
  • Umiejętności i predyspozycje: Kreatywność, analityczne i logiczne myślenie, dobra organizacja pracy, rozumienie podstawowych praw matematycznych, zdolności komunikacyjne, przydatne będą również podstawowe umiejętności programowania.

2. Grafik komputerowy – nadaje grze wygląd

Do zadań grafika należy urzeczywistnienie pomysłu i przekształcenie go w obraz. Poszczególne elementy wizualne muszą do siebie pasować pod względem stylu i powstają w wielu krokach – od pierwszych szkiców do skomplikowanych modeli 3D. Graficy pracują nad wyglądem postaci, otoczenia i ogólnego stylu gry.

  • Potrzebne wykształcenie: Technikum lub studia z grafiki komputerowej, animacji 2D i 3D, ilustracji.
  • Umiejętności i predyspozycje: Kreatywność, zmysł plastyczny, elastyczność, zdolność rzetelnej i szybkiej pracy, znajomość oprogramowania (programów graficznych do obróbki zdjęć i do animacji).

3. Twórca Poziomów – zapewnia światu gry głębię

Przy projektowaniu poziomów zamienia się koncepty z działu graficznego w doświadczalny świat gry. Dość często polega to na przekształceniu szkiców w modele 3D. Twórca poziomów dokłada szczególnych starań by zaprojektować środowisko gry oraz zapewnić graczom jak najlepsze doznania. Musi on zwracać uwagę nie tylko na czysto wizualną stronę poziomu, ale również na dramaturgię poszczególnych elementów gry.

  • Potrzebne wykształcenie: studia podyplomowe lub kursy z projektowania doświadczeń użytkownika (user experience) lub kierunki takie jak informatyka i tworzenie oprogramowania.
  • Umiejętności i predyspozycje: Kreatywność, umiejętność obsługiwania programów graficznych i do animacji, zrozumienie problematyki rozgrywki i grywalności.

4. Programista – zamienia koncept na grę

Koncept gry będzie przez programistę urzeczywistniony technicznie, tak byśmy mogli zobaczyć go na ekranie komputera. Kreatywne pomysły będą w tym kroku przełożone na język komputerów (istnieje wiele języków kodowania). Zespoły programistów pracują nad silnikiem gry i to dzięki nim granie jest w ogóle możliwe. To właśnie programista umożliwia graczowi np. uzyskanie upragnionej reakcji podczas rozgrywki.

  • Potrzebne wykształcenie: Technik informatyk albo programista lub studia na kierunkach takich jak informatyka czy tworzenie systemów operacyjnych
  • Umiejętności i predyspozycje: Analityczne i logiczne myślenie, rozumienie zagadnień matematyczno-technicznych, zdolność komunikacji, zrozumienie dla przebiegu rozgrywki, znajomość różnych języków kodowania i środowisk programistycznych.

5. Scenarzysta – pisze niepowtarzalne historie

Nawet najlepsza mechanika gry będzie nieprzydatna bez odpowiedniej historii. Za rozwój rozgrywki, świat przedstawiony w grze i koncepcję postaci odpowiedzialny jest scenarzysta, czyli tzw. Storyteller. W tej branży najbardziej ceniona jest kreatywność, gdyż interaktywność jaką zapewniają gry video jest zupełnie inna od tej w filmach i telewizji.

  • Potrzebne wykształcenie: Studia z zakresu kulturoznawstwa, językoznawstwa, filologii polskiej lub angielskiej, dziennikarstwa, teatrologii lub filmoznawstwa.
  • Umiejętności i predyspozycje: Kreatywne myślenie, bogata wyobraźnia i zasób słownictwa, umiejętność komunikacji, elastyczność, rozumienie projektowania gier.

6. Tester gier – dba o jakość gry

Zadania powierzone kontrolerowi jakości gier są bardzo odpowiedzialne i wymagają dużo cierpliwości i technicznego zrozumienia. Tester gier komputerowych upewnia się, że mechanizmy gry funkcjonują i że rozgrywka przebiega poprawnie od strony technicznej.  Do tego niezbędna jest kooperacja z zespołem programistów i twórców.

  • Potrzebne wykształcenie: Studia lub kursy z zakresu filmu i multimediów, projektowania gier, projektowania doświadczeń użytkownika.
  • Umiejętności i predyspozycje: Podstawowe rozumienie zagadnień technicznych, mechaniki gier i pojęcia grywalności, umiejętność skrupulatnej i ustrukturyzowanej pracy.

Technik informatyk ogólnie

Opracowuje, uruchamia i obsługuje własne programy aplikacyjne, przystosowuje aplikacje firmowe na potrzeby zakładu pracy; obsługuje komputery typu PC, posługując się gotowymi pakietami oprogramowania użytkowego i narzędziowego; projektuje i wykonuje bazy danych i ich oprogramowanie aplikacyjne; administruje bazami danych i systemami przetwarzania informacji; dobiera konfigurację sprzętu i oprogramowania komputerowego; obsługuje lokalne sieci komputerowe i nadzoruje ich pracę.

Zadania zawodowe

- posługiwanie się wiedzą o budowie i działaniu systemów operacyjnych w stopniu pozwalającym na opanowanie umiejętności pracy z innymi systemami i innymi rodzajami komputerów, także pracujących w sieci;
- posługiwanie się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z pisanej po angielsku dokumentacji oprogramowania i sprzętu;
- obsługiwanie wybranych rodzajów sieci komputerowych;
- posługiwanie się typowym oprogramowaniem użytkowym i narzędziowym;
- dobieranie i konfigurowanie sprzętu i oprogramowania dla podstawowych zastosowań;
- posługiwanie się językami obsługi wybranych rodzajów baz danych, w tym językiem SQL;
- projektowanie i utrzymywanie baz danych i nadzorowanie ich pracy;
- programowanie w wybranych językach, w szczególności Pascal, C++;
- przeprowadzanie analizy powierzonego do wykonania zadania i stosowanie optymalnego, powszechnie używanego, języka programowania;
- opracowywanie algorytmów według podanych założeń, będących podstawą do samodzielnego wykonywania programów użytkowych;
- uruchamianie i obsługiwanie urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
- usuwanie uszkodzeń powstających w urządzeniach systemu komputerowego oraz testowanie jakości ich pracy;
- wykonywanie rozliczenia kosztów wyrobów i usług;
- organizowanie i utrzymywanie własnego stanowiska pracy i podległego zespołu zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa danych i procesów przetwarzania informacji.

W tekście wykorzystano fragmenty artykułu za zgodą autora: https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/gry-komputerowe-zawody

Kontakt

Zespół Szkół Morskich
ul. Sołtana 2
72-602 Świnoujście
tel. (91) 321-62-87
tel. kom. +48 530-701-224
fax.(91) 321-61-00


Internat
tel.kom.+48 531-82-36-19
tel.(91) 321-51-89
internat.zsm.edu.pl
[cn-social-icon]

Partnerzy

Logo Rzeczpospolita PolskaLogo Pomorze ZachodnieLogo Fundusze EuropejskieLogo Unia Europejska70 lat Portu Szczcin-Świnoujście
Computart.pl
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status