Wielu młodych ludzi marzy o tym, aby zbudować karierę na swoim hobby.
Jeśli za tymi marzeniami idą: talent, zapał i możliwość zarabiania dobrych pieniędzy, tym łatwiej z pracy zrobić powołanie. Dlatego mnóstwo nastolatków chciałoby przekuć swoją pasję do gier na intratną posadę.
Oto rodzaje wykształcenia, które najbardziej ułatwią start na rynku gier komputerowych:
Od pomysłu, poprzez realizację, programowanie, design, fazę testów po wejście na rynek – proces tworzenia gier komputerowych jest długi, a dzięki temu jest w nim miejsce dla wielu zawodów. Oto uproszczony podział na trzy główne ścieżki kariery w „gamedevie“:
Do zadań projektanta gier należy rozplanowanie podstawowych mechanizmów rozgrywki i konceptu gry. Projektant odpowiada za podstawowe elementy gry, takie jak ilość poziomów i przeciwników oraz atmosferę – wszystko to ma duży wpływ na jej grywalność. Z pomysłu na grę musi opracować jej mechanizm, zasady i zarys scenariusza. Te elementy decydują o przebiegu rozgrywki.
Do zadań grafika należy urzeczywistnienie pomysłu i przekształcenie go w obraz. Poszczególne elementy wizualne muszą do siebie pasować pod względem stylu i powstają w wielu krokach – od pierwszych szkiców do skomplikowanych modeli 3D. Graficy pracują nad wyglądem postaci, otoczenia i ogólnego stylu gry.
Przy projektowaniu poziomów zamienia się koncepty z działu graficznego w doświadczalny świat gry. Dość często polega to na przekształceniu szkiców w modele 3D. Twórca poziomów dokłada szczególnych starań by zaprojektować środowisko gry oraz zapewnić graczom jak najlepsze doznania. Musi on zwracać uwagę nie tylko na czysto wizualną stronę poziomu, ale również na dramaturgię poszczególnych elementów gry.
Koncept gry będzie przez programistę urzeczywistniony technicznie, tak byśmy mogli zobaczyć go na ekranie komputera. Kreatywne pomysły będą w tym kroku przełożone na język komputerów (istnieje wiele języków kodowania). Zespoły programistów pracują nad silnikiem gry i to dzięki nim granie jest w ogóle możliwe. To właśnie programista umożliwia graczowi np. uzyskanie upragnionej reakcji podczas rozgrywki.
Nawet najlepsza mechanika gry będzie nieprzydatna bez odpowiedniej historii. Za rozwój rozgrywki, świat przedstawiony w grze i koncepcję postaci odpowiedzialny jest scenarzysta, czyli tzw. Storyteller. W tej branży najbardziej ceniona jest kreatywność, gdyż interaktywność jaką zapewniają gry video jest zupełnie inna od tej w filmach i telewizji.
Zadania powierzone kontrolerowi jakości gier są bardzo odpowiedzialne i wymagają dużo cierpliwości i technicznego zrozumienia. Tester gier komputerowych upewnia się, że mechanizmy gry funkcjonują i że rozgrywka przebiega poprawnie od strony technicznej. Do tego niezbędna jest kooperacja z zespołem programistów i twórców.
Opracowuje, uruchamia i obsługuje własne programy aplikacyjne, przystosowuje aplikacje firmowe na potrzeby zakładu pracy; obsługuje komputery typu PC, posługując się gotowymi pakietami oprogramowania użytkowego i narzędziowego; projektuje i wykonuje bazy danych i ich oprogramowanie aplikacyjne; administruje bazami danych i systemami przetwarzania informacji; dobiera konfigurację sprzętu i oprogramowania komputerowego; obsługuje lokalne sieci komputerowe i nadzoruje ich pracę.
- posługiwanie się wiedzą o budowie i działaniu systemów operacyjnych w stopniu pozwalającym na opanowanie umiejętności pracy z innymi systemami i innymi rodzajami komputerów, także pracujących w sieci;
- posługiwanie się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z pisanej po angielsku dokumentacji oprogramowania i sprzętu;
- obsługiwanie wybranych rodzajów sieci komputerowych;
- posługiwanie się typowym oprogramowaniem użytkowym i narzędziowym;
- dobieranie i konfigurowanie sprzętu i oprogramowania dla podstawowych zastosowań;
- posługiwanie się językami obsługi wybranych rodzajów baz danych, w tym językiem SQL;
- projektowanie i utrzymywanie baz danych i nadzorowanie ich pracy;
- programowanie w wybranych językach, w szczególności Pascal, C++;
- przeprowadzanie analizy powierzonego do wykonania zadania i stosowanie optymalnego, powszechnie używanego, języka programowania;
- opracowywanie algorytmów według podanych założeń, będących podstawą do samodzielnego wykonywania programów użytkowych;
- uruchamianie i obsługiwanie urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
- usuwanie uszkodzeń powstających w urządzeniach systemu komputerowego oraz testowanie jakości ich pracy;
- wykonywanie rozliczenia kosztów wyrobów i usług;
- organizowanie i utrzymywanie własnego stanowiska pracy i podległego zespołu zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa danych i procesów przetwarzania informacji.
W tekście wykorzystano fragmenty artykułu za zgodą autora: https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/gry-komputerowe-zawody